برای گذران زندگی بازیگری میکنم
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۷۹۸۰
سیدمهرداد ضیایی جزو بازیگرانی است که عاشق نوشتن است و دنیای خودش را فقط محدود به بازیگری نکرده است. از سریالهای او میتوان به آشپزباشی، جستوجوگران، راه بیپایان، یک مشت پر عقاب، چرخفلک، زعفرانی، یادآوری، مادرانه و... اشاره کرد که در هر یک از این سریالها، لباس شخصیتهای مختلف را تن کرده است.
به گزارش قدس آنلاین، مهرداد ضیایی علاوه بر بازی در تلویزیون، در سینما و تئاتر هم حضور پررنگی دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نکته قابل تامل درباره این هنرمند آن است که او ابتدا در دانشگاه، رشته حقوق را انتخاب کرده بود و حتی یکی دو سال هم در این رشته درس خواند اما آن را رها کرد و سراغ رشتههای دیگر رفت و آنها را هم نیمهکاره گذاشت و به کارهای دیگری چون ویراستاری، داستاننویسی، بازیگری، نمایشنامهنویسی و... مشغول شد. او تاکنون چند کتاب داستان و پژوهشی منتشر کرده است. گفتوگوی ما با سیدمهرداد ضیایی درباره سریالهای از سرنوشت ۴ و نجلا ۲ را بخوانید.
با نگاهی به کارنامهتان متوجه نقشهای متفاوتی که تاکنون در سریالهای مختلف از جمله آشپزباشی، جستوجوگران، راه بیپایان، یلدا، از سرنوشت۴ و نجلا بازی کردهاید، میشویم. این اتفاق تا چه میزان حاصل صبر شما برای ایفای یک نقش خوب و تا چه حد، تصادفی است؟
دوستانی که من را بعد از این همه سال کار میشناسند و با شخصیتم آشنایی دارند، میدانند اگر قرار باشد برای گذران زندگی نقشی را بازی کنم، حتما نقشی خلاقانه را انتخاب میکنم. طی این سالها در رادیو، تلویزیون، تئاتر و سینما، نقشهای مختلفی بازی کردهام و این تفاوت به اندازه کافی، مشاهده میشود. فکر میکنم این تفاوت، حاصل ارتباط روحی و دوستانهای است که با نقشهایم برقرار میکنم. از سوی دیگر، وقتی کسی که مسوولیت انتخاب بازیگران را در یک اثر به عهده دارد، به مجموع کارهایم نگاه کند، متوجه این تفاوت میشود بنابراین، تصادف، کمترین نقش را در طول این سالها داشته است. در غیر این صورت فکر میکنم به جای اینکه ضیایی باشم باید ستارهای بودم که از او برای فروش گیشه یا مخاطب بیشتر روی آنتن یا مخاطب گستردهتر در تئاتر استفاده میکردند. همیشه خودم هستم و تلاش میکنم برای ایفای نقشهایم صداقت داشته باشم. البته دوستان میدانند کارهایی هم که برای بازی، گزینش میکنم برای گذران زندگی است.یعنی اگر مجبور نبودید و زندگیتان تامین بود، دیگر بازی نمیکردید؟ یکی از دلایلم برای بازیگری به مسائل اقتصادی مربوط میشود. من در کنار حرفه بازیگری، نویسندگی، ویراستاری، تحقیق و پژوهش هم میکنم. این روزها با یک شغل نمیتوان زندگی را گذراند و آدمها بهناچار چند شغله هستند و مشاغلی را انتخاب میکنند که امنیت بیشتری داشته باشد. من سالها در رادیو بهعنوان نویسنده، بازیگر و گاهی هم پژوهشگر فعالیت کردم. در رادیو، اوقات خوشتری دارم. در مجموع سعی میکنم کارهای متنوع را انتخاب کنم که مجالی برای خلاقیت فراهم شود.
شما در حال حاضر فصل چهارم سریال «از سرنوشت» را روی آنتن دارید و در فصل دوم «نجلا» هم بازی کرده بودید که پخش آن تمام شده است. درباره حضور در این دو مجموعه بگویید.
چون در فصلهای قبل مجموعههای از سرنوشت و نجلا حضور داشتم، به همین دلیل بازی کردم.
یعنی اخلاق حرفهای برایتان حکم کرد که در این اثر بازی کنید؟ بله. اخلاق حرفهای حکم میکرد برای آنکه داستان شکل بگیرد و به جایی برسد در این مجموعهها ایفای نقش کنم. البته داستانهای جذاب و نه لزوما فیلمنامه و متن، یکی دیگر از انگیزههای حضورم در این سریالها بود. چرا که انتقادهایی به فیلمنامه مجموعه از سرنوشت دارم. البته حضور آقای سعید سعدی در مجموعه نجلا هم در انتخاب من برای بازی در این مجموعه بسیار موثر بود.
یعنی فکر میکنید سریالهای دنبالهدار در تلویزیون سرنوشت خیلی خوشی ندارند؟
شبکههای تلویزیونی در هرجای دنیا نیازمند تهیه و تولید مجموعههای پر قسمت با مخاطبان بیشتر هستند که در حقیقت هدفشان عموم مردم و بخش میانی مخاطبان تلویزیون است. بخش میانی، از نظر آماری و کمی و نه الزاما از نظر کیفی، بزرگترین بخش مخاطبان را تشکیل میدهند.
شما نمی توانید کیفیت یک مجموعه را که در چند فصل تهیه و تولید شده با یک فیلم سینمایی یا یک مجموعه تلویزیونی کم قسمت مساوی قلمداد کنید. چنین انتظاری نمیتوان داشت.
همچنین وضعیت اقتصادی که اساس تولید یک مجموعه تلویزیونی را تشکیل میدهد، متغیر است و مدیریت دولتی که حامی اصلی تولید چنین مجموعههایی است با لایههای مختلف از سلایق، دائم درحال تغییر و تحول است. بنابراین در مورد ادامهدار بودن این مجموعهها نمیتوانم چیزی بگویم که به حقیقت نزدیک باشد.
شما در سریال «از سرنوشت» با هنرمندان جوانی همچون هاشم و سهراب (دارا حیایی و کیسان دیباج) بازی داشتید که با فراز و نشیبهای زیادی در قصه روبهرو بودند.
گرچه نصیحت خاصی ندارم اما چالشهایی که در مجموعه ازسرنوشت میبینید فقط بخشی از چالشهای عاطفی است که شخصیتهایی مانند هاشم و سهراب در کار و زندگی دارند. البته قرار نیست زندگی واقعی را تنها معیار یک کار قرار بدهیم. در این صورت، کار هنری بیمعنی است. اما به هر حال تا حدود زیادی به زندگی واقعی هم اشاره دارد.
نقش شیخ ابراهیم نجلا برایتان چه جذابیتی داشت؟
شیخ ابراهیم، عرب نیست و به خودی خود از سوی نظام طایفهای آن منطقه نمیتواند شیخ باشد اما به سبب حسن سلوک، رفتار و روابطش آنقدر مورد علاقه مردم منطقه قرار میگیرد که او را شیخ ابراهیم مینامند و همیشه به آرا و نظرش رجوع میکنند.
آیا نقدی هم به شخصیت شیخ ابراهیم داشتید؟
ای کاش به گذشته شیخ ابراهیم بیشتر پرداخته میشد. متاسفانه این قسمت حذف شده و این یکی از نقاط ضعف در مورد نقش شیخ ابراهیم است.
آیا پیشنهادی دارید که به آن فکر کنید؟
طبق صحبتهایی، در کاری به کارگردانی حسین تبریزی -که داستانش در دهه ۴۰ و ۵۰ می گذرد و تابستان در گیلان آغاز میشود- ایفای نقش خواهم کرد. منبع: جام جم انتهای خبر/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: سید مهرداد ضیایی بازیگر شیخ ابراهیم مجموعه ها سریال ها سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۷۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ادامه حواشی جنجالی یک پلتفرم/ «محفل» در صدر دیگر نظرسنجیها
خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی میپردازد. همچنین در این بسته، نیمنگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاهترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.
امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه میتوانید با شماره ۱۴۶ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.
چهره هفته؛ مسعود ده نمکی
این هفته مسعود ده نمکی مهمان برنامه «برمودا» شد و با کامران نجف زاده درباره مسایل مختلفی گفت و گو کرد که بخش هایی از آن در رسانه ها بازتاب پیدا کرد. برخی از صحبت های دهنمکی تبدیل به خوراک برای رسانه ها شد مثل این مورد که گفته بود در دوره احمدی نژاد پیشنهاد وزیری فرهنگ و ارشاد را نپذیرفته است. بخشی هم باعث کنش های انتقادی شد مثل جوابش به سوالی درباره نقدها به خود که با استفاده از احادیث درباره نقدها بیان کرد که مومن همیشه در معرض آزار قرار دارد. او همچنین در این برنامه به برخی تخریب کنندگان همیشگی اش اشاره کرد که به او حسادت دارند. این بخش از حرف های او هم در برخی رسانه ها بازتابی منفی پیدا کرد.
ده نمکی در ماه رمضان و نوروز امسال سریال «رستگاری» را روی آنتن داشت که در میان چهار سریال پخش شده رتبه آخر را به دست آورد. فصل سوم سریال «جومونگ» در میانگین بازدیدهای تلوبیون که توسط مدیر این سرویس طی نشستی اعلام شد با فاصله ای بالاتر از این سریال قرار گرفته بود. هرچند ده نمکی در سینما فیلم های پرفروش و رکورداری ساخته است با این حال این سال ها سریال های او نتوانسته اند رتبه بالای پربازدیدها را کسب کنند.
جنجال هفته؛ نماوا و مصاحبه حاشیه دار یک مدیر
مصاحبه جنجالی محمدحسن شانهساززاده مؤسس گروه «شاتل» و نایب رییس هیات مدیره نماوا تقریباً در چند روز اخیر بحث روز شبکه های اجتماعی و حتی فضای رسمی اخبار فرهنگی و هنری بود. مصاحبه ای که در آن به ارزان ترین و گران ترین هزینه ساخت یک قسمت سریال در شبکه نمایش خانگی اشاره کرده بود. یا در بخشی از سخنانش با واژگانی چون «بی اخلاق» قشر هنرمند و تهیه کننده را یاد کرده بود. مصاحبه ای که خیلی بیمحابا و در جایی هم عصبی نه فردی مشخص بلکه همه افراد یک قشر را خطاب قرار داده بود.
این مصاحبه نه تنها واکنش های فردی و اشخاص حقیقی که بیانیه ها و پاسخ های صنفی و حقوقی را هم به دنبال داشت. برخی از این انتقادات صرفاً واکنشی به بی احترامی ها بود و برخی به واکنش های عملی تهیه کننده و کارگردان مثل قطع همکاری هم کشیده شد.
درنهایت این واکنش ها پلتفرم نماوا را هم وادار کرد که عذرخواهی کند. ترکش های ماجرا البته همچنان باقی ماند و روز چهارشنبه پیمان جبلی رییس صداوسیما در پاسخ به خبرنگاران درباره فرایندهای اقتصادی تولید و دستمزد در شبکه خانگی بیان کرد که ساترا وظیفه پیگیری این فرایندهای اقتصادی را بر عهده دارد و در حال بررسی ماجراست.
آمار هفته؛ باز هم محفل در صدر نظرسنجی ها
۲ برنامه «زندگی پس از زندگی» و «محفل» از ابتدای ماه مبارک رمضان در صدر انتخاب های مردم و پربیننده ها بوده اند. این ۲ برنامه در چند مرحله نظرسنجی های سازمان حتی در ایام نوروز هم رتبه اول پربیننده ها را در اختیار داشته اند و با اختلافی میلیونی بالاتر از تاک شو و برنامه های چهره محور قرار داشتند. نکته ای که شاید در چند سال اخیر کمتر پیش آمده است که برنامه های معارفی بتوانند گوی سبقت را از برنامه های سرگرم کننده و تاک شو بربایند.
شاید چنین نظرسنجی هایی حتی از طرف مخاطب هم باورپذیر نباشد و استنباط کند که سفارشی است. با این حال در تلوبیون که سرویس کاربرمحور است هم «محفل» و «زندگی پس از زندگی» با فاصله ای یک درصدی و صدهزار تایی توانسته بودند در نظرسنجی های پایانی ماه رمضان در صدر قرار بگیرند.
اخیراً نظرسنجی دیگری هم منتشر شده است که براساس آمار ایسپا که یکی از نظرسنجی های معتبر است در این نظرسنجی بعد از «مردان آهنین» شبکه سه این دو برنامه یعنی «زندگی پس از زندگی» و محفل یک بار دیگر به عنوان پربیننده ترین برنامه ها معرفی شده و درخشیده اند.
درخشش این برنامه ها یک بار دیگر نشان از اهمیت برنامه سازی و طراحی و تحقیق و پژوهش میدهد که اگر محتوا با طراحی درست و جذابیت های بصری و تیم حرفه ای همراه شود می تواند مخاطب را جذب کند و در غیر این صورت بقیه موارد فرع ماجراست.
مناسبت هفته؛ روز رادیو
چهارم اردیبهشت روز رادیو بود و رادیو امسال ۸۴ ساله شد. رادیو تریبونی برای بسیاری از پیروزی ها و اتفاقات خوشایند و ناخوشایند بوده است. صدایی برای همبستگی ها و اطلاع رسانی ها در روزگاری که مردم کمتر وسیله ارتباطی از یکدیگر داشته اند.
با گسترش انواع ابزار و وسایل ارتباطی در دنیای امروز و پیشرفت تکنولوژی های گوناگون، رادیو هنوز نفس می کشد و هنوز بسیاری از پیشکسوت های رادیو به این رسانه گرم دلبستگی دارند.
چهره هایی که با این رسانه بزرگ شده اند و بزرگانی را تربیت کرده اند و باوجود گسترش شبکه های تلویزیونی، شبکه خانگی و دیگر مدیوم ها باز هم همه تعلق خاطرشان به میکروفن های دیده ناشده رادیو بوده است.
اما در کنار اینها لازم است یادآوری کنیم که بودجه رادیو و برنامه های رادیویی و مجریانش همچنان به شکل تبعیض آمیزی نمی تواند با تلویزیون برابری کند. پیمان جبلی رییس صداوسیما چند باری برای رفع این تبعیض ها وعده داد اما هنوز اتفاقی رخ نداده است. برخی از پیشکسوت های رادیو دیگر برنامه ندارند و تمهیدی برای حضور دوباره شان برای برندهای رادیویی در نظر گرفته نشده است همچون عذرا وکیلی که بیش از نیم قرن برنامه «سلام کوچولو» را در رادیو داشت. رادیو از طرف مدیرانش هنوز جدی گرفته نمی شود اما گویندگان و برنامه سازانش هنوز عاشقانه دوستش دارند.
کد خبر 6088592 عطیه موذن