نجلا؛ عاشقانهای در دل التهابات جنگی
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۶۱۶۵
فصل دوم سریال «نجلا» با حفظ خط اصلی عاشقانه خود، در حال روایت روزهای پر از التهاب ابتدایی جنگ است که با شجاعت زنان و مردان این مرز و بوم همراه شده و استقبال مخاطبان این سریال نشان می دهد که در کارش موفق بوده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهر ماه سال 99 بود که فصل نخست سریال «نجلا» به عنوان سریال ماه محرمی از شبکه سوم سیما به روی آنتن رفت و به خاطر داستان عاشقانه خود، جنس بازی ها و کششی که در فیلمنامه وجود داشت، توانست مخاطبان فراوانی برای خود دست و پا کند بطوریکه مدیران تلویزیون از خیرالله تقیانی پور کارگردان این مجموعه درخواست کردند تا فصل دوم این سریال را نیز در دستور کار خود قرار دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هرچند وجود کرونا باعث شد که ساخت فصل دوم «نجلا» با تاخیر جلو رود، اما در نهایت سعید سعدی، تهیه کننده خوشنام تلویزیون و سینما این سریال را در 40 قسمت آماده پخش قرار داد تا شبکه سوم سیما، فصل دوم این مجموعه نمایشی را برای باکس نوروز و ماه رمضان امسال خود معرفی کند.
خیرالله تقیانی پور پس از سال ها فعالیت در حوزه نویسندگی و کارگردانی تئاتر، توانست اعتماد مدیران تلویزیون را به خود جلب کند تا «نجلا» را به عنوان اولین تجربه سریال سازی خود کارگردانی کند. هرچند در کنار او سعید سعدی در مقام تهیه کننده قرار داشت که به خاطر کارنامه درخشان خود در سینما و تلویزیون به گونه ای خیال مدیران را راحت کرده بود که قطعا خروجی کار مطلوب و تماشاگر پسند خواهد بود.
سریال «نجلا» قصه عاشقی و دلدادگی عبد دشتی با بازی حسام منظور به نجلا را روایت می کند. در فصل اول این سریال، سارا رسول زاده بازیگر نقش «نجلا» بود که به دلیل مسائل و مشغله های کاری نتوانست در فصل دوم این سریال حضور پیدا کند و درنهایت محیا دهقانی جایگزین او برای فصل دوم این مجموعه نمایشی شد. آزیتا حاجیان، ملیکا شریفی نیا، هدایت هاشمی، سید مهرداد ضیایی، سوگل طهماسبی، مصطفی ساسانی و مرتضی شاه کرم از دیگر بازیگران سریال «نجلا» هستند.
تقیانی پور در فصل نخست سریال «نجلا» ثابت کرد که می تواند با فیلمنامه ای جذاب، پر از تعلیق و گره های داستانی نبض مخاطب را به خوبی به دست بگیرد و سریالی مخاطب پسند روایت کند؛ تهران گریزی، لهجه آبادانی و فضای گرم و صمیمی جنوب و بازی گرفتن از بازیگران با تجربه بومی در نقش های مکمل و تاثیرگذار داستان را می شود از نقاط قوت این سریال دانست.
برخلاف معمول سریال های چند فصلی اخیر تلویزیون که بدون ایده و صرفا با درخواست مدیران سیما به کنداکتور یکی از شبکه ها اضافه می شوند، تقیانی پور در فصل دوم «نجلا» به جای کلیشه بازی و کش دادن رابطه عاشقانه عبد و نجلا، با وارد شدن به داستان جنگ ایران و عراق خود را وارد چالش بزرگی به لحاظ سریال سازی کرده است.
«نجلا» در فصل دوم خود با حفظ خط اصلی عاشقانه خود، وارد روزهای ابتدایی جنگ شده و اصطلاحا درآوردن صحنه های جنگی نیاز به مهارت، تجربه و سختی زیادی دارد که عوامل تولید این سریال تا اینجا ثابت کرده اند که از پس کار به خوبی درآمده اند؛ هرچند در برخی سکانس ها این استانداردها رعایت نشده، اما در مجموع مخاطبان بالای این سریال نشان می دهد که «نجلا2» توانسته رضایت تماشاگران تلویزیون را به خوبی جلب کند.
معمولا سریال هایی که خارج از تهران جلوی دوربین می روند، اکثرا با بازیگران تهران نشین، کست بازیگری چیده می شود و کمتر از بازیگران بومی آن منطقه استفاده می شود؛ اما در این سریال نقش های کلیدی و تاثیرگذار داستان نیز به بازیگران بومی و کمتر شناخته شده سپرده شده و آنها نیز توانسته اند به این اعتماد جواب مثبت دهند و خود را به خوبی اثبات کنند.
یکی دیگر از نقاط مثبت این سریال، نشان دادن دشمنی زرنگ، باهوش و قوی است که با بازی به اندازه هدایت هاشمی به خوبی روایت شده است که همین باعث می شود در نهایت به نفع کاراکتر مثبت فیلم ختم شود؛ چون هرچه قدر شما نقش منفی داستان را قوی روایت کنید، باعث بهتر دیده شدن کاراکتر مثبت فیلم خواهید شد که متاسفانه در اکثر فیلم و سریال های ما این نکته رعایت نمی شود.
سریال «نجلا2» علاوه بر مخاطبان شبانه تلویزیون، در سایت تلوبیون با بیش از 5 میلیون بازدید در کنار سریال «از سرنوشت4» توانسته یکی از سریال های پربیننده تلویزیون در ماه رمضان باشد.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: فصل دوم تقیانی پور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۶۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
جالب اینجاست که در این میان یک رسانه نوشته بود بهواسطه ضعیفبودن کارنامه عملکرد VODها یا همان شبکه نمایش خانگی، آمار مخاطبان تلویزیون بالا رفته! و به نوعی نفس تازهای به رسانهملی تزریق شده است؛ اما نکته مهم، صحبتهای مطرحشده از سوی یکی از مدیران شبکههای نمایش خانگی است که نشان میدهد وضعیت این تولیدات و روابط آنها بیشتر از چیزی که مخاطبان مطلع باشند آشفته است و تنها یک اظهارنظر باعث شده تا دمل چرکین تولیدات عجیب و نمایش خانگی بیشتر از قبل برای مخاطب سر باز کند.حالا با تازهترین نظرسنجی منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، همه این تحلیلها بر باد رفته و نشان میدهد که مخاطبان تلویزیون واقعی و حتی بیشتر از آمار اعلامشده از سوی مقامات رسانهملی است. آمار منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، از این منظر اهمیت دارد که نه از سوی خود تلویزیون که از سوی یک رسانه مستقل مطرح شده که آمارهایش تاکنون محل استناد بسیاری از تحلیلهاست. این آمار نشان میدهد که ۴۰.۸درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکههای تلویزیونی میبینند، ۳۵.۲درصد شبکه آیفیلم و ۲۱درصد شبکه یک را تماشا میکنند. میزان تماشای این شبکهها در بین «بینندگان صداوسیما» به ترتیب ۵۸.۹درصد شبکه سه، ۵۰.۸درصد شبکه آیفیلم و ۳۰.۳درصد شبکه یک بوده. همچنین ۶۹.۲ درصد «ایرانیان» بیننده برنامههای صداوسیما هستند.«مردان آهنین» پرمخاطب شد
این نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامههای صداوسیما» با تعداد نمونه ۱۷۱۵نفرازشهروندان ۱۵سال به بالای سراسرکشور در «هفته آخر فروردینماه» سالجاری بوده که به شیوه مصاحبه تلفنی انجام شده و نکات مهمی را از مخاطبان تلویزیون روشن میکند. در مدت اخیر مطالبه بسیاری از منتقدان و فعالان رسانه بیان آمار روشن از میزان مخاطبان تلویزیون بود که بارها با حدس و گمان مطرح میشد. بااینحال، حتی زمانی که خود رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما آمار را بهصورت شفاف، دقیق و در حضور رسانهها بیان کرد، بازهم این نقدها ادامه یافت. حالا به نظر میرسد که با اعلام آمار از سوی مرکز ایسپا، بتوان تحلیل بهتری روی مخاطبان برنامههای تلویزیون داشت. بخشی از یافتههای ایسپا مربوط به درصد مخاطبان به تفکیک برنامههاست. یافتههای نظرسنجی ایسپا نشان میدهد ۹/۳۶درصد از «ایرانیان» برنامه مردانآهنین،۳۴.۷درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۳۴.۲درصد برنامه محفل، ۳۲.۳درصد برنامه شبخوش، ۳۱.۸درصد برنامه فوتبال برتر، ۲۹.۷درصد برنامه پانتولیگ و ۲۶.۵درصد برنامه معرکه، ۲۴.۵درصد برنامه مهمونی، ۲۱.۳درصد برنامه ماه خدا، ۱۸.۸درصد برنامه ماه من، ۱۷.۲درصد برنامه ایران دوستداشتنی، ۱۶درصد برنامه پاورقی و ۱۲.۱درصد برنامه برمودا را دیدهاند.میزان تماشای این برنامهها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا میکنند» ۵۳.۳درصد برنامه مردان آهنین، ۵۰.۱درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۴۹.۴درصد برنامه محفل، ۴۸درصد برنامه شبخوش، ۴۶درصد برنامه فوتبال برتر، ۴۲.۹درصد برنامه پانتولیگ و ۳۸.۳درصد برنامه معرکه، ۳۵.۴درصد برنامه مهمونی، ۳۰.۷درصد برنامه ماه خدا، ۲۷.۲درصد برنامه ماه من، ۲۴.۸درصد برنامه ایران دوستداشتنی، ۲۳.۱درصد برنامه پاورقی و ۱۷.۵درصد برنامه برمودا بوده است. همچنین ۴۵.۴درصد از «ایرانیان» گفتهاند سریال زیرخاکی، ۲۳.۲درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۰.۴درصد سریال رستگاری را دیدهاند. میزان تماشای این سریالهای تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که ۶۵.۵درصد آنها گفتهاند سریال زیرخاکی را دیدهاند. ۳۳.۵درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۹.۴درصد سریال رستگاری را دیدهاند.
رشد مخاطب در دوران افول تلویزیونهای خارجی
نکتهای که در این میان باید به آن اشاره کرد، یکی از جملات رئیس مرکز تحقیقات صداوسیماست که در نشست اخیر گفته بود نباید انتظار مخاطب ۸۰درصدی از رسانه تلویزیون داشت، چراکه در کشورهای دیگر هم این آمار حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است. در همان نشست هم برخی خبرنگاران با واکنشهای کنایهآمیز از این مقایسه گفتند و خواستار توضیح شدند که شاکرینژاد گفته بود: «امروز در عصری هستیم که مخاطب را باید ترکیبی از برادباند و برادکست دانست و از آن گریزی نیست. در حقیقت این عددها در این عصر چیزی شبیه معجزه است. مثلا مرکز تحقیقاتی در آمریکا یا انگلیس که میزان مخاطب را ارائه میکند، بهندرت آمارهایش به ۱۰درصد میرسد؛ بهعنوانمثال، برنامه پرمخاطب ۲۰۲۳ انگلیس، برنامه مربوط به تاجگذاری چارلز بود که ۱۲.۵میلیون نفر درمجموع آن را دیده بودند که حدود ۱۸درصد میشود. امروز وقتی با مردم صحبت میکنیم متوجه میشویم مردم در بستر خارج از تلویزیون و بر بسترهای دیگر مصرف رسانهای دارند. در حقیقت باید به یک فناوری برسیم که وقتی درباره میزان مخاطب صحبت میکنیم، هر دو را لحاظ کنیم.» انتشار آمارهای ایسپا در کنار این صحبتهای مطرحشده از سوی شاکرینژاد که حداقل آمار را بیان کرده بود، نشان میدهد که تلویزیون بهعنوان یک رسانه سنتی، هنوز هم مخاطبان خود را دارد و بیان آمار ۶۹.۲درصد برای مخاطبان تلویزیون، مهر تاییدی بر درستبودن آماری است که مرکز تحقیقات صداوسیما منتشر کرده بود. البته خود مرکز هم در نشست فوق تاکید کرده بود که حداقل آمار را بیان کرده و حتی میتوان گفت آمار فراتر از این مقدار است. نگاهی به تعداد کلیدواژههای تکرارشده در پیامکهای سامانه ۱۶۲ هم دال بر این است که مخاطبان تلویزیون به شکل دقیق این رسانه را تماشا کرده و از طریق همین سامانه، نظرات خود را درباره جزئیات این تولیدات بیانمیکنند.
دلیل اهمیت آمار ایسپا
ناگفته پیداست که هر رسانهای برای رسیدن به قله برنامههای خود نیاز به اصلاح و دریافت بازخورد دارد و بهطور قطع برخی تحلیلهای مطرحشده ــ صرفنظر از اهداف پشت آن یا صادقانه بودن یا نبودن نکات ــ میتواند رسانهملی را در جهت بهبود و استمرار جذب مخاطب هدایت کند. کما اینکه دو محور هویتمحوری و عدالتگستری که در اهداف تحولی سازمان صداوسیما قید شده و هر بار در صحبتهای رئیس این سازمان مورد تاکید قرارمیگیرد هم نشان از همین رویکرد ثبت بازخورد دارد. بااینحال، نمیتوان انکار کرد که برخی از این تحلیلها تنها هدف خود را بر نقد غیرعادلانه و یکطرفه علیه رسانهملی گذاشتهاند که در این صورت نمیتوان آن را موثر دانست. آمار۶۹.۲درصد مخاطب برای تلویزیون و بیان آن درزمانی که بحثها پیرامون مخاطبان این رسانه بالا گرفته، میتواند فصل تازهای برای ارائه نقدهای درست ومنصفانه و البته نگاه به عملکرد واقعی و مستند رسانهملی باشد.