«نجلا ۲» در ماه مبارک رمضان از تلویزیون پخش می شود
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۳۳۲۸۳
حسین امیرجهانی» طراح و نویسنده سریال «نجلا» گفت: با توجه به درونمایه داستان بنا شده تا این سریال در ماه مبارک رمضان از شبکه سه پخش شود. قصه نیز از لحاظ محتوایی با مناسبت ماه مبارک رمضان همخوانی دارد.
به گزارش قدس آنلاین، نجلا نام سریالی است که مهرماه ۹۹ روی آنتن شبکه سه رفت و پس از ۱۵ قسمت به پایان رسید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نجلا دختری پزشک است که درکنار پدر و عمه اش زندگی میکند و همه روزه درحال تلاش برای شکست دادن مشکلتش است تا اینکه سر و کله عبد پیدا میشود و یک دل، نه صد دل، عاشق نجلا میشود و عبد برای اثبات عشقش به او حاضر میشود در روزگاری که مرزهای میان عراق و ایران بسته شده، نجا را به عراق ببرد.
در این میان نجلا نیز به پسر عاشق داستان وعده میدهد که اگر عبد بتواند او را از مرز رد کرده و به زیارت اربعین برساند به خواستگاری پسر عاشق جواب مثبت میدهد که در نهایت به علت سختیهای راهشان اتفاقهایی برایشان میافتد.
به گفته کارگردان سریال نجلا، مضمونی عاشقانهای دارد و در وهله بعدی حسّ میهنپرستی را در ذهنها زنده میکند و داستان نجلا هم حول آن محور و اتفاق میچرخد. او بر این باور است که سریال از عشق زمینی به عشقی عرفانی و آسمانی میرسد و در تلاش است قصه را به همان عاقبت بخیری که پدران و مادرانمان میگویند ختم کند.
طبق گفتههای تقیانیپور سیر و سلوکی رخ میدهد که معنی و مفهوم عشق از منظر دیگری به رخ کشیده میشود.
او گفته بود که برای ساخت این سریال دوربین اش را به جنوب برده تا نشان بدهد جنوبیها در سال های۵۸ چگونه زندگی میکردند، آداب و رسوم شان چطور بوده و… در واقع کارگردان سعی کرده با این اتفاق هم، تهران گریزی داشته باشد و هم به جنوبیها ادای دین کند.
اما فصل دوم این سریال با اشغال خرمشهر و وارد شدن عبد به جنگ شروع میشود. که با تایید کارگردان در ۳۲قسمت و در فضای متفاوت و لوکیشنهای متعددی می گذرد و قصه در شهرهای در تهران و اهواز روایت خواهد شد.
«حسین امیرجهانی» طراح و نویسنده سریال «نجلا» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور، در توضیح داستان سری دوم این سریال گفت: مشغول نگارش قسمت های پایانی سریال هستم. قصه فصل دو، حوالی سال های ۵۸ و ۵۹ است و بازه زمانی یکساله در ادامه داستانی است که در فصل یک اتفاق افتاد. در این فصل قصه از مسیر بازگشت از کربلا به نجف روایت می شود و تمرکز آن بیشتر روی حصر آبادان است.
وی ادامه داد: مساله ای که تا کنون کمتر به آن پرداخته شده است و اهمیت آن زیر سایه اشغال خرمشهر مانده است. البته نجلا یک سریال عاشقانه است که در همچنان در بستر تاریخی و حوادث جذاب و گیرا روایت می شود. برای همین این نوید را به مخاطبین این سریال می دهم که در فصل دوم شاهد قصه ای جذابتر خواهند بود.
این نویسنده همچنین درباره زمان پخش این سریال بیان داشت: با توجه به درونمایه داستان بنا شده تا این سریال در ماه رمضان از شبکه سه پخش شود. قصه نیز از لحاظ محتوایی با مناسبت ماه مبارک رمضان همخوانی دارد و به نسبت فصل قبلی پر تعلیق تر و پر ماجرا تر و پیچیده تر است.
وی افزود: از آنجایی که بخشی از قصه به مسیر بازگشت کربلا تا نجف می پردازد، حرم امیرالمومنین و نقاطی از شهر نجف و مسجد کوفه از لوکیشن هایی است که باید طبق روند قصه برای تصویربرداری به آنجا برویم. امیدوارم که به جهت تولیدی و شرایط اقتصادی شرایطی برای گروه تولید کننده فراهم شود که بتوانیم برای ضبط سکانس های مورد نظر به عراق برویم.
داستان سریال نجلا شاید برای اولین بار در قالب یک سریال به تصویر کشیده میشد. درست در روزهای پایانی سال ۵۸ قصه عاشقانهای در آبادان شکل میگیرد.
قصه فصل نخست این سریال درباره دختری عراقی به نام نجلا با پیشه پرستاری بود. عبد خواستگار سمج او برای رسیدن به نجلا در تلاش بود تا هر مانعی را از سر راهش بردارد و برای همین از هیچ تلاشی فروگذار نبود. از سویی زندگی که نجلا در گذشته داشته و ورود به اربعین سرخ تا آخر عمر در مقابل چشمانش مرور میشود.
نجلا چند سال پیش در عراق ازدواج کرده و یک فرزند با نام حسین دارد و همه تلاشش را به کار میگیرد تا برای حتی یک بار هم که شده حسین را از نزدیک ببیند به همین خاطر به همراه چند نفر از بستگان راهی عراق میشوند.
در این سریال فضای ملتهب سالهای ۵۸ و درگیری با عراق و بعثیها و عبور از مرز عراق که در آن زمان کار سادهای نبود، به تصویر کشیده شد. اما قصه فصل دو از ادامه سفر نجلا به عراق آغاز میشود و تا زمان اشغال خرمشهر و ورود شخصیتهای اصلی داستان به جنگ میان ایران و عراق نیز ادامه پیدا میکند و قصه در فصل جدید فضای جنگی دارد.
رسول زاده و ایفای نقشی با لهجه عراقیسارا رسول زاده که تا به حال در قامت مجری و بازیگر دیده شده است، در این سریال نقش «نجلا» را ایفا میکرد. دختری با لهجه عربی که اواسط قصه برای پیدا کردن فرزندش به عراق میرود.
رسول زاده تا قبل از حضور در نجلا، در سریال پرده نشین برای تلویزیون بازی کرده بود و پس از آن دیگر در تلویزیون حضور نداشت.
محیا دهقانی جایگزین سارا رسول زاده شد
طراح و نویسنده این سریال درباره تغییر بازیگر نقش اصلی «نجلا» نیز گفت: درست است که مردم با بازیگر قبلی نقش نجلا ارتباط برقرار کرده بودند اما معتقدم مردم بیشتر شخصیت نجلا برایشان مهم بود و عاشق کارکتر نجلا بودند نه ایفاگر بازیگر آن. خانم محیا دهقانی هم به خوبی از پس این نقش که در فصل دوم از پیچیدگی های شخصیتی بیشتری برخوردار شده بر آمده است. به همین خاطر همانطور که مخاطبین در فصل یک با کارکتر نجلا همذات پنداری کرده و با او همراه شده اند در فصل دو نیز با عاشقانه نجلا و عبد همراه خواهند شد.
امیرجهانی در پایان در پاسخ به زمان پایان تصویربرداری این سریال افزود: تا کنون در بیش از ۲۵۰ لوکیشن کار کردیم و به خاطر تعدد لوکیشن و خطوط قصه موازی پیش بینی می شود تا پایان فروردین ماه درگیر تولید سریال خواهیم بود.
این روزها تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «نجلا ۲» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور و تهیه کنندگی سعید سعدی در آبادان ادامه دارد.
در این سریال حسام منظور، محیا دهقانی، آزیتا حاجیان، ایوب آقاخانی، سوگل طهماسبی، تورج فرامرزیان، مصطفی ساسانی بازی می کنند.
داستان فصل دوم این سریال درباره اشغال خرمشهر است و عبِد در این فصل نقش محوری در داستان دارد.
در فصل نخست این سریال حسام منظور نقش عبد دشتی، سارا رسولزاده نجلا، آزیتا حاجیان، ملیکا شریفینیا، هدایت هاشمی، سیدمهرداد ضیایی، سوگل طهماسبی، مصطفی ساسانی، جواد پورزند، علی غابشی و … به ایفای نقش پرداختند.
سایر بازیگران عبارتند از: مرتضی شاهکرم، بدرالسادات برنجانی، محسن پوشایی، حسین شفیعی، تورج فرامرزیان، وحید نفر، جمال بیات، ابراهیم گله دارزاده، رستا رضوی، مهدی ملاک، سیامک توده فلاح، اسحاق احمدپور، محسن مرادی، امیر دهلکی، سامان خلیلیان و (با هنرمندی) هدایت هاشمی، سید مهرداد ضیایی و آزیتا حاجیان بازیگرانی هستند که در فصل جدید این سریال به ایفای نقش میپردازند.
منبع: فارس
انتهای خبر/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: سریال نجلا ماه مبارک رمضان اشغال خرمشهر تقیانی پور رسول زاده فصل دوم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۳۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
جالب اینجاست که در این میان یک رسانه نوشته بود بهواسطه ضعیفبودن کارنامه عملکرد VODها یا همان شبکه نمایش خانگی، آمار مخاطبان تلویزیون بالا رفته! و به نوعی نفس تازهای به رسانهملی تزریق شده است؛ اما نکته مهم، صحبتهای مطرحشده از سوی یکی از مدیران شبکههای نمایش خانگی است که نشان میدهد وضعیت این تولیدات و روابط آنها بیشتر از چیزی که مخاطبان مطلع باشند آشفته است و تنها یک اظهارنظر باعث شده تا دمل چرکین تولیدات عجیب و نمایش خانگی بیشتر از قبل برای مخاطب سر باز کند.حالا با تازهترین نظرسنجی منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، همه این تحلیلها بر باد رفته و نشان میدهد که مخاطبان تلویزیون واقعی و حتی بیشتر از آمار اعلامشده از سوی مقامات رسانهملی است. آمار منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، از این منظر اهمیت دارد که نه از سوی خود تلویزیون که از سوی یک رسانه مستقل مطرح شده که آمارهایش تاکنون محل استناد بسیاری از تحلیلهاست. این آمار نشان میدهد که ۴۰.۸درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکههای تلویزیونی میبینند، ۳۵.۲درصد شبکه آیفیلم و ۲۱درصد شبکه یک را تماشا میکنند. میزان تماشای این شبکهها در بین «بینندگان صداوسیما» به ترتیب ۵۸.۹درصد شبکه سه، ۵۰.۸درصد شبکه آیفیلم و ۳۰.۳درصد شبکه یک بوده. همچنین ۶۹.۲ درصد «ایرانیان» بیننده برنامههای صداوسیما هستند.«مردان آهنین» پرمخاطب شد
این نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامههای صداوسیما» با تعداد نمونه ۱۷۱۵نفرازشهروندان ۱۵سال به بالای سراسرکشور در «هفته آخر فروردینماه» سالجاری بوده که به شیوه مصاحبه تلفنی انجام شده و نکات مهمی را از مخاطبان تلویزیون روشن میکند. در مدت اخیر مطالبه بسیاری از منتقدان و فعالان رسانه بیان آمار روشن از میزان مخاطبان تلویزیون بود که بارها با حدس و گمان مطرح میشد. بااینحال، حتی زمانی که خود رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما آمار را بهصورت شفاف، دقیق و در حضور رسانهها بیان کرد، بازهم این نقدها ادامه یافت. حالا به نظر میرسد که با اعلام آمار از سوی مرکز ایسپا، بتوان تحلیل بهتری روی مخاطبان برنامههای تلویزیون داشت. بخشی از یافتههای ایسپا مربوط به درصد مخاطبان به تفکیک برنامههاست. یافتههای نظرسنجی ایسپا نشان میدهد ۹/۳۶درصد از «ایرانیان» برنامه مردانآهنین،۳۴.۷درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۳۴.۲درصد برنامه محفل، ۳۲.۳درصد برنامه شبخوش، ۳۱.۸درصد برنامه فوتبال برتر، ۲۹.۷درصد برنامه پانتولیگ و ۲۶.۵درصد برنامه معرکه، ۲۴.۵درصد برنامه مهمونی، ۲۱.۳درصد برنامه ماه خدا، ۱۸.۸درصد برنامه ماه من، ۱۷.۲درصد برنامه ایران دوستداشتنی، ۱۶درصد برنامه پاورقی و ۱۲.۱درصد برنامه برمودا را دیدهاند.میزان تماشای این برنامهها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا میکنند» ۵۳.۳درصد برنامه مردان آهنین، ۵۰.۱درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۴۹.۴درصد برنامه محفل، ۴۸درصد برنامه شبخوش، ۴۶درصد برنامه فوتبال برتر، ۴۲.۹درصد برنامه پانتولیگ و ۳۸.۳درصد برنامه معرکه، ۳۵.۴درصد برنامه مهمونی، ۳۰.۷درصد برنامه ماه خدا، ۲۷.۲درصد برنامه ماه من، ۲۴.۸درصد برنامه ایران دوستداشتنی، ۲۳.۱درصد برنامه پاورقی و ۱۷.۵درصد برنامه برمودا بوده است. همچنین ۴۵.۴درصد از «ایرانیان» گفتهاند سریال زیرخاکی، ۲۳.۲درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۰.۴درصد سریال رستگاری را دیدهاند. میزان تماشای این سریالهای تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که ۶۵.۵درصد آنها گفتهاند سریال زیرخاکی را دیدهاند. ۳۳.۵درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۹.۴درصد سریال رستگاری را دیدهاند.
رشد مخاطب در دوران افول تلویزیونهای خارجی
نکتهای که در این میان باید به آن اشاره کرد، یکی از جملات رئیس مرکز تحقیقات صداوسیماست که در نشست اخیر گفته بود نباید انتظار مخاطب ۸۰درصدی از رسانه تلویزیون داشت، چراکه در کشورهای دیگر هم این آمار حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است. در همان نشست هم برخی خبرنگاران با واکنشهای کنایهآمیز از این مقایسه گفتند و خواستار توضیح شدند که شاکرینژاد گفته بود: «امروز در عصری هستیم که مخاطب را باید ترکیبی از برادباند و برادکست دانست و از آن گریزی نیست. در حقیقت این عددها در این عصر چیزی شبیه معجزه است. مثلا مرکز تحقیقاتی در آمریکا یا انگلیس که میزان مخاطب را ارائه میکند، بهندرت آمارهایش به ۱۰درصد میرسد؛ بهعنوانمثال، برنامه پرمخاطب ۲۰۲۳ انگلیس، برنامه مربوط به تاجگذاری چارلز بود که ۱۲.۵میلیون نفر درمجموع آن را دیده بودند که حدود ۱۸درصد میشود. امروز وقتی با مردم صحبت میکنیم متوجه میشویم مردم در بستر خارج از تلویزیون و بر بسترهای دیگر مصرف رسانهای دارند. در حقیقت باید به یک فناوری برسیم که وقتی درباره میزان مخاطب صحبت میکنیم، هر دو را لحاظ کنیم.» انتشار آمارهای ایسپا در کنار این صحبتهای مطرحشده از سوی شاکرینژاد که حداقل آمار را بیان کرده بود، نشان میدهد که تلویزیون بهعنوان یک رسانه سنتی، هنوز هم مخاطبان خود را دارد و بیان آمار ۶۹.۲درصد برای مخاطبان تلویزیون، مهر تاییدی بر درستبودن آماری است که مرکز تحقیقات صداوسیما منتشر کرده بود. البته خود مرکز هم در نشست فوق تاکید کرده بود که حداقل آمار را بیان کرده و حتی میتوان گفت آمار فراتر از این مقدار است. نگاهی به تعداد کلیدواژههای تکرارشده در پیامکهای سامانه ۱۶۲ هم دال بر این است که مخاطبان تلویزیون به شکل دقیق این رسانه را تماشا کرده و از طریق همین سامانه، نظرات خود را درباره جزئیات این تولیدات بیانمیکنند.
دلیل اهمیت آمار ایسپا
ناگفته پیداست که هر رسانهای برای رسیدن به قله برنامههای خود نیاز به اصلاح و دریافت بازخورد دارد و بهطور قطع برخی تحلیلهای مطرحشده ــ صرفنظر از اهداف پشت آن یا صادقانه بودن یا نبودن نکات ــ میتواند رسانهملی را در جهت بهبود و استمرار جذب مخاطب هدایت کند. کما اینکه دو محور هویتمحوری و عدالتگستری که در اهداف تحولی سازمان صداوسیما قید شده و هر بار در صحبتهای رئیس این سازمان مورد تاکید قرارمیگیرد هم نشان از همین رویکرد ثبت بازخورد دارد. بااینحال، نمیتوان انکار کرد که برخی از این تحلیلها تنها هدف خود را بر نقد غیرعادلانه و یکطرفه علیه رسانهملی گذاشتهاند که در این صورت نمیتوان آن را موثر دانست. آمار۶۹.۲درصد مخاطب برای تلویزیون و بیان آن درزمانی که بحثها پیرامون مخاطبان این رسانه بالا گرفته، میتواند فصل تازهای برای ارائه نقدهای درست ومنصفانه و البته نگاه به عملکرد واقعی و مستند رسانهملی باشد.